Vad kan jag göra? / Föreningar

Den stora utvecklingen sker i föreningar, i dagliga möten med föreningsmedlemmar och under träning och tävling.

Strategi 2026 för din förening

Föreningar har ofta tillräckligt mycket att göra med att hantera den löpande verksamheten. Det strategiska arbetet handlar därför om att ta sig tid att lyfta blicken, att fundera över hur den löpande verksamheten kan bli ännu bättre. Att hitta de specifika områden just din förening behöver utveckla för att vi ska bli fler och bli bättre?

Det första steget i att utvecklas handlar ofta om att initiera en diskussion och att våga se föreningens begränsningar och utmaningar som möjligheter. Använd de prioriterade områdena i den strategiska planen, och exempel på aktiviteter inom dessa, som inspiration.

Tips på vad ni kan göra i föreningen

1. Fråga medlemmarna vad de upplever kan förbättras. Prata om mål och hitta enkla sätt för alla att göra sin röst hörd.
2. Sänk trösklarna för fler att delta. Exempelvis genom att låna ut utrustning till de som inte har egen eller bara vill pröva att åka.
3. Gör det enklare för fler att hålla på med andra idrotter. Samarbeta gärna med andra föreningar.
4. Skapa mer flexibla träningsupplägg och tider, så att fler kan styra över sin tid och egen träningsmängd.
5. Hitta på något för vuxna som vill idrotta. Gärna i samband med träningar för barnen, så att föräldrarna kan delta.
6. Kontakta SISU Idrottsutbildarna i ert distrikt. Ta hjälp av en konsulent för att utveckla föreningen.

 

Bakgrunden till vår gemensamma strategi

Resan mot en ny strategisk plan för vår idrottsrörelse har varit lång, inkluderande och en process där många perspektiv har tagits i beaktning. Slutligen landade vi i en relevant plan för att ta oss vidare mot vår vision: Bäst i världen – Alla på snö.

Vad innebär de prioriterade områdena för dig i en förening?

Modern idrott.

20190412 Lindvallen Alla I Bana Foto Klas Rockberg-914-316.jpg

Modern idrott i förening handlar om att se över rutiner och gamla sanningar, om att allt måste vara som det alltid har varit. Har ni rätt verktyg för att arbeta med föreningsmedlemmarna eller lägger ledare och tränare för mycket tid på administration? Finns all kompetens hos några få personer? Ta en kväll tillsammans för att tänka nytt runt era rutiner. Hjälp varandra inom organisationen att hitta hållbara lösningar, prata med andra föreningar hur de har löst liknande utmaningar och våga ifrågasätta tidigare arbetssätt.

Mål för din förening.

  • ni jobbar med en modern organisationsstruktur, där styrelse, ledare, och aktiva har förutsättningar att jobba effektivt och hållbart,

  • ni arbetar strukturerat med verksamhetsplaner för att driva verksamhetens utveckling framåt och ni gör rätta prioriteringar,

  • ni utvecklar samarbetet med andra föreningar och samverkar över grengränserna,

  • ni erbjuder prova-på-aktiviteter,

  • ni utvecklar er erbjudande inom tränings- och tävlingsverksamhet.

Det handlar exempelvis om att…

  • erbjuda en verksamhet som alla, oavsett ambition och förutsättningar, kan ta del av, exempelvis genom att nyttja centralt utbildningsmaterial som Skidor vill och kontinuerligt utbilda era ledare,

  • erbjuda idrotter som efterfrågas och utveckla dessa så att de väcker engagemang hos fler målgrupper,

  • genom digitala lösningar, närvara och aktivt delta på forum för dialog tillsammans med distrikt och SSF,

  • förbättra kommunikationen med föreningsmedlemmarna genom att använda relevanta kanaler,

  • samarbeta lokalt och idrottsöverskridande i träning och tävling genom att nyttja och utveckla kompetens, koordinera träningstider och undvika konkurrens mellan föreningar,

  • våga förändra och utveckla synen på och innehållet i medlemskapet för att attrahera skid- och snowboardaktiva som i dagsläget inte finner det relevant att bli medlemmar i en förening.


Attraktiv partner.

BB200126ZN022-914-316.jpg

Att jobba med varumärke på föreningsnivå låter kanske konstigt, men det behöver inte vara så komplicerat. Det handlar egentligen om att lyfta den verksamhet ni redan bedriver så att den uppmärksammas på det sätt ni förtjänar. Att i vardagen exempelvis utveckla barn och ungdomar, med idrotten som verktyg, är bland det viktigaste vi kan göra för samhället – och något vill vi kommunicera. Ta plats, lokalt och regionalt, och se till att det arbete ni gör både syns och märks.

Mål för din förening.

  • att synas mer än andra lokala idrotter,

  • att arbeta med bredd och elit på ett strukturerat sätt,

  • att ha en sund balanserad ekonomi,

  • att frekvent delta i eller arrangera tävlingar.

Det handlar exempelvis om att…

  • få mer och större exponering i lokal och regional media,

  • lyfta fram de aktiva som ambassadörer och nyttja deras profilering i samhället gentemot sponsorer och den yngre generationen,

  • jobba aktivt med kommunala samarbeten och lokala aktörer i form av partnerskap,

  • arrangera tävlingar,

  • ta del och inspireras av SSFs hållbarhetsarbete,

  • bedriva elitverksamhet som fångar upp målgrupper som inte tillhör landslaget eller RIG/ NIU.


Ledarskap i framkant.

20190326-P1033169-914-316.jpg

Ledarskapet är i dag en flaskhals och en nyckelfråga för föreningens framgång. Det betyder inte på något sätt att det jobb som professionella och ideella ledare redan gör inom föreningen är dåligt, utan är ett bevis på hur viktigt det hela tiden är att utveckla sättet vi jobbar på och även att utveckla oss själva som individer. På samma sätt som vi tar hand om våra aktiva måste vi uppmuntra våra ledare, dels för att bli fler och bättre men även för att på bästa sätt kunna utveckla träningsverksamheten som leder föreningen framåt.

Mål för din förening.

  • öka antalet utbildade ledare/ tränare,

  • öka antalet tränare med utbildning för att följa föreningsmedlemmarnas utvecklingstrappa,

  • mät medarbetar- och ledarskapsindex,

  • skapa en mer balanserad könsfördelning bland våra ledare/tränare där minst 40 % är kvinnor,

Det handlar exempelvis om att...

  • aktivt och kontinuerligt utbilda samtliga ledare och dra nytta av de utbildningar som erbjuds,

  • rekrytera ledare/ tränare från en bredare bas genom initiativ där unga ledare engageras och hänsyn tas till mångfald- och jämställdhetsperspektiv såväl som grenöverskridande samarbeten,

  • göra övergången från aktiv till att vara tränare/ledare så enkel och smidig som möjligt för att behålla kvar fler i föreningsvärlden,

  • tillsammans med övriga Idrottssverige identifiera nyckelfaktorer som gör att personer vill engagera sig ideellt,

  • tydligare definera och kommunicera vår centrala ledarskapsfilosofi, så att nya tränare lätt kan ta klivet in i verksamheten,

  • aktivt använda RFs/ SISUs och SSFs utbildningsmaterial.


Tillgänglighet för tillväxt.

191106-APS-Gbg-skrattande-tjejer-BILDBYRAN-914-316.jpg

Våra föreningar ska erbjuda en plats där alla är välkomna. En plats som erbjuder utvecklande, utmanande och rolig träning och tävling. Föreningslivet ska associeras med gemenskap, demokrati, personlig utveckling och engagemang. Lyckas vi med detta kommer fler hålla på längre upp i åldrarna och fler kommer attraheras av att ta klivet in i föreningen. Vi måste dock tillgodose de anläggningsbehov som finns, där både drift och underhåll tar mycket tid och energi. Här kan vi göra mer tillsammans!

Mål för din förening.

  • öka antalet föreningsmedlemmar med minst 10 %,

  • arbeta aktivt med att nå nya målgrupper i samhället,

  • strukturerat driva anläggningsfrågor med mål att:

    • öka antalet anläggningar med tillverkad snö,

    • verka för att bevara antalet befintliga anläggningar.

Det handlar exempelvis om att...

  • anpassa tränings- och tävlingsformer,

  • verka grenöverskridande för att göra det lätt att hålla på med olika idrotter,

  • se till att det finns låneutrustningar vid våra anläggningar så att fler kan pröva våra idrotter på ett lättare sätt,

  • säkerställa att alla är välkomna oavsett bakgrund, kön, ålder och sexuell läggning,

  • genomföra “prova-på-aktiviteter” så att fler kan testa olika idrotter på ett smidigt sätt,

  • strukturerat driva anläggningsfrågor för att skapa förutsättningar för fler att tillverka snö och skapa fler aktivitetsytor,

  • samverka med kommuner och andra aktörer för att effektivisera påverkansarbetet kring byggande och modernisering av anläggningar.


Tips på material som gör att ni lättare får igång arbetet

Screenshot 2020-10-24 at 12.47.33.png

Verksamhetsplaner

Verksamhetsplaner är ett verktyg för att konkretisera den förändring som föreningen önskar göra. Med hjälp av färdiga mallar kan din förening på ett enkelt sätt arbeta strukturerat. Ni får ett gemensamt mål att jobba mot och en tydlighet som samlar er för en positiv utveckling.

Screenshot 2020-10-30 at 09.44.20.png

Ledarutbildningar

En av de absolut viktigaste anledningarna till att barn och ungdomar stannar kvar i verksamheten är att de har bra tränare och ledare. Ta reda på vilka behov ni har av att förstärka utbildningen av era ledare? Ökar andelen utbildade ledare år för år? Hur ser rekryteringen av ledare ut inom er förening?

Screenshot+2020-10-24+at+09.16.25.jpg

Utbildningsmaterial

Svenska Skidförbundet har, inom alla våra olika idrotter, ett stort utbud av utbildningar som hjälper till att göra oss bättre. Se till att nyttja dessa! Ta kontakt med er respektive utbildningsansvarig på förbundet, distriktet eller inom SISU Idrottsutbildarna.

SISU Idrottsutbildarna har inom varje distrikt ett uttalat uppdrag att stötta föreningsverksamhet inom alla idrotter. Se till att nyttja detta!

 

Projektmedel, utbildningar, grenöverskridande samverkan, verksamhetsutveckling och en direktkontakt för lokalt stöd för din förening. SISU Idrottsutbildarna är en resurs som har svar på det mesta. I samarbete med SSF gör de även specifika satsningar – som alla kan ta del av.